Meppeler Kamerkoor

Dirigent

Marion Bluthard is in 1970 in Stuttgart geboren, speelde als kind piano, orgel en later ook viool.

Studeerde aan de "Eberhard-Karls-Universität" in Tübingen muziekwetenschap en filosofie en aan de "Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst" in Stuttgart schoolmuziek met de hoofdvakken koor- en orkestdirectie en orgel.

Tijdens haar studie koos zij als bijvak fagot, om meer orkestervaring op te doen.

Meerdere jaren was zij als dirigent of mezzosopraan lid van het "Ensemble Interferenz" voor hedendaagse muziek en als zangeres verbonden aan het "Württembergische  Kammerchor", tot  zij aan het Conservatorium van Amsterdam verder ging studeren (met o.a. Daniel Reuss).

In 1996 won Marion met het a capella-werk "Kurze Zeit?" de compositieprijs van het "Festival für Europäische Kirchenmusik" in Schwäbisch Gmünd, met het Kathedrale Kerkkoor Utrecht won zij in 2006 de Van Baren prijs en in 2008 een derde prijs op het prestigieuze Concours Européen de Choeurs et Maîtrises op het Festival des Cathedrales de Picardie.

Marion volgde masterclasses van Frieder Bernius (Stuttgart), Maria Guinand (Caracas) en Hans Christoph Rademann (Berlijn).

In 2002 verscheen haar werk voor groot orkest "Mozaïek I" op CD in de reeks "Lentewind" en in 2013 mocht ze exclusief het schitterende "Cloudburst" van Eric Whitacre voor koor en Symfonieorkest arrangeren.

Ook houdt Marion van snel en doelgericht werken in projecten  en  workshops,  zoals  voor  de  FASO (Federatie van Amateursymfonieorkesten), haar Duitse Zusje BdLO en/of het Matthäuspassieproject voor de Stichting "Quality in Music".

Naast het Meppeler Kamerkoor Cigale dirigeert Marion ook de Oratoriumvereniging COV Assen (sinds mei 2003) en het Flevolands Symfonieorkest (sinds augustus 2009). S

Sinds 2002 dirigeerde zij ook het koor, symfonieorkest, blazersensemble.

Verder is Marion vanaf 2018 dirigent van het Muziektheaterkoor La Mascotte in Emmeloord en Zwolle met het daarbij behorende jeugdensemble.

Marion is ook lid van de muziekcommissie van de Vereniging Toonkunst Nederland.